Oto plakat XXIV Ogólnopolskiego Przeglądu Szekspirowskiego. Prezentacja plakatu była zaproszeniem do uczestnictwa w Przeglądzie a także do obejrzenia spektaklu, który towarzyszył Przeglądowi w dniu konkursowym 12 marca 2022 r. Spektakl pt. Zachody miłości… Love’s Labours … na podstawie sztuki Williama Szekspira pt. Stracone zachody miłości Love’s Labour’s Lost, powstał w wyniku współpracy trzech autorów: Mieczysława Wojtasa – scenariusz i reżyseria, Piotra Tesarowicza – muzyka i przygotowanie wokalne aktorów, Jerzego Wrzosa – scenariusz, adaptacja tekstu angielskiego i konsultacja językowa. Muzyka do piosenki finałowej – Włodzimierz Kukawski. W spektaklu wystąpili aktorzy Teatru Panopticum z MDK „Pod Akacją” w Lublinie. W tych trudnych czasach pandemicznych na świecie i tak bardzo tragicznych doświadczeń naszych sąsiadów z Ukrainy spowodowanych okrutną wojną, niech przesłanie tej sztuki będzie jasne. Jedną z najważniejszych rzeczy w życiu człowieka jest miłość. Nieporozumienia między bohaterami nie są przeszkodą, by na końcu znaleźć kompromis i być szczęśliwym.
Król Navarry i jego trzej przyjaciele tworzą małą „akademię”, w której przysięgają poświęcić się nauce usuwając się od świata i żyjąc w zdecydowanej ascezie unikać kobiet przez najbliższe trzy lata. Niestety, przybywająca do Navarry ze specjalną misją dyplomatyczną księżniczka francuska, której towarzyszą trzy urodziwe przyjaciółki, wprowadza chaos w ich męskie życie od pierwszego dnia podpisania przysięgi.
XXIV Ogólnopolski Przegląd Inscenizacji Fragmentów Dzieł Williama Szekspira Scenes from Shakespeare in English Festival, w związku z trwającymi obostrzeniami pandemicznymi, odbył się w formie hybrydowej. Chętni mogli wystąpić na scenie Sali Widowiskowej Centrum Kultury w Lublinie w dniu 12 marca 2022 r., pozostali proszeni byli o dokonanie wideo nagrania (HD lub 4K) i przesłanie go, po wcześniejszym zgłoszeniu do 25 lutego 2022 r., do organizatora za pośrednictwem WeTransfer – internetowej platformy do przesyłania plików – bezpłatnie do 2GB do dnia 28 lutego 2022 r.
Po wstępnej selekcji, nagrania zostały przesłane do trzech jurorów, w tym jednego Brytyjczyka.
Wszystkie szczegóły można znaleźć w: KONTAKT pod: List zapraszający oraz Formularz zgłoszeniowy (PDF) Formularz zgłoszeniowy (doc).
Przegląd Szekspirowski 2021 - zapraszamy do archiwum.
Serdecznie zapraszam. Jerzy Wrzos Dyrektor Przeglądu Szekspirowskiego
Komunikat nr 1
Mam przyjemność ponownie zaprosić do udziału w tegorocznej edycji XXIV Przeglądu Szekspirowskiego w formie hybrydowej. W związku z trudną sytuacją pandemiczną, niemożliwe było, w momencie ogłaszania, zaplanowanie spotkań tylko na żywo na scenie. Dlatego też proponuję wszystkim chętnym udział w Przeglądzie na dwa sposoby.
Po pierwsze, można być uczestnikiem dokonując nagrania i przesyłając je WeTransferem do organizatora.
Informacja i szczegóły na www.przegladszekspirowski.pl
Po drugie, można wystąpić na żywo prezentując się na scenie Sali Widowiskowej Centrum Kultury, Lublin, ul. Peowiaków 12.
Komunikat nr 2
W związku z krótkim w tym roku czasem na przygotowanie do udziału w Przeglądzie, na prośbę uczestników zostaje wydłużony czas na zgłoszenie udziału do 2 marca 2022 oraz przesyłania nagrań z występem do dnia 7 marca 2022 r.
Komunikat nr 3
Komunikat nr 4
Oto plakaty tegorocznych uczestników XXIV Przeglądu Szekspirowskiego. Najciekawszy z nich i wyróżnione zostaną wymienione w oficjalnym Werdykcie jury.
Komunikat nr 5
Werdykt jury XXIV Ogólnopolskiego Przeglądu Szekspirowskiego, Lublin 2022.
Komunikat nr 6
Zapraszam do obejrzenia zdjęć z występów na żywo w Centrum Kultury dnia 12 marca 2022 w ramach XXIV Przeglądu Szekspirowskiego:
Komunikat nr 7
Oto zdjęcia ze spektaklu "Love's Labours ... " (Zachody miłosne...), który towarzyszył XXIV Ogólnopolskiemu Przeglądowi Szekspirowskiemu w Centrum Kultury w Lublinie dnia 12 marca 2022 r.
Komunikat nr 8
Oto trzy prezentacje nagrodzone przez jury XXIV Przeglądu Szekspirowskiego:
Przed nami zdobywczynie jednej z głównych nagród finansowych w tegorocznym Przeglądzie: Zofia GÓRNY jako Feste (Fool); Zuzanna KAPELA jako Viola i Dominika CINAL jako Olivia, z I LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Andrychowie w bardzo sprawnie wykonanym językowo i aktorsko spektaklu „Wieczór Trzech Króli albo Co chcecie” (Twelfth Night; or, What You Will) zaprezentowanym w szlachetnej estetyce teatru klasycznego w reżyserii Katarzyny Kasperek i Iwony Kaczmarek; nagranie i montaż: Magdalena Kubalka - Pluta.
Oto kolejna zdobywczyni nagrody finansowej - Anna Maria Zawłocka z Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Jana Matejki w Nowym Wiśniczu za szczere wyrażanie emocji w słynnym monologu "Lady Macbeth Sleepwalking" na podstawie dramatu „Makbet” opracowanym pod kierunkiem Katarzyny Chorąży.
Marcel Ulewicz, z Zespołu Szkół nr 1 im. Władysława Grabskiego w Lublinie, został zdobywcą nagrody finansowej za ciekawą formę synchronicznego budowania charakterów postaci scenicznych Króla i Heleny w miniaturze teatralnej na podstawie "All's Well That Ends Well" (Wszystko dobre, co się dobrze kończy) opracowanej samodzielnie. Występ Marcela Ulewicza odbył się na żywo i został zarejestrowany tylko jego fragment.
Komunikat nr 9
Trzy kolejne nagrania dotyczą Wyróżnień przyznanych przez jury.
Wyróżnienie dla Grupy teatralnej „Scena 44” II Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Firleja w Lubartowie za nowatorską koncepcję dramatyczną spektaklu “FAMILY PORTRAIT” zrealizowanego na podstawie dramatu „HAMLET” w reżyserii Rafała Wrotkowskiego; konsultacja językowa – Barbara Gałka.
Wyróżnienie dla Grupy teatralnej „Pod Wiszącym Kotem” VII Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Częstochowie za stworzenie ciepłych relacji wśród kreowanych postaci żeńskich w spektaklu „LEMON GIRLS” na podstawie dramatu „HAMLET” w reżyserii Beaty Gendek – Barhoumi.
Wyróżnienie dla Grupy teatralnej I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Chrobrego w Kłodzku za stworzenie mrocznego klimatu zatapiającego widza w problemy bohaterów z wybranych scen dramatu „MACBETH” oraz trafny wybór przestrzeni scenicznej użytej w nagraniu wideo spektaklu w reż. Danuty Mołdysz.
Komunikat nr 10
Zapraszam do obejrzenia trzech kolejnych inscenizacji, które brały udział w tegorocznym XXIV Przeglądzie. Szczegółowe opisy w nagraniach.
Romeo and Juliet - I LO im. Marii Skłodowskiej Curie w Andrychowie.
Sonnet XIX - Jagoda Górczyk z Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Jana Matejki w Nowym Wiśniczu.
"To be loved" na podstawie dramatu "Hamlet" - Scena44 z II LO im. Piotra Firleja w Lubartowie.
Komunikat nr 11
Oto dwa ostatnie nagrania z występów na żywo zaprezentowane 12 marca w Centrum Kultury;
Balcony Scene (Scena balkonowa) z dramatu "Romeo and Juliet" w wykonaniu Kai Dacki i Krzysztofa Sacharuka z Prywatnego Liceum Ogólnokształcącego Paderewski w Lublinie; przygotowanie - Cezary Potapczuk
Dialog między Lady Makbet a Makbetem w wykonaniu Aleksandry Sochan z III LO im. Unii Lubelskiej w Lublinie; przygotowanie - Renata Sitarz.
Komunikat nr 12
Oto ostatni akord tegorocznego XXIV Ogólnopolskiego Przeglądu Szekspirowskiego, który odbył się 12 marca 2022 r. w Centrum Kultury w Lublinie. Hybrydowa forma tegorocznej edycji umożliwiła części uczestnikom zaprezentować się na scenie na żywo, występy innych zostały ukazane na wielkim ekranie kinowym w formie wideo w tej samej sali widowiskowej.
Pod koniec dnia konkursowego został zaprezentowany na żywo spektakl tradycyjnie towarzyszący Przeglądowi. W tym roku były to „Zachody miłości ..." "Love's Labours ..." na podstawie sztuki Williama Szekspira pt. „Stracone zachody miłości" "Love's Labour's Lost" w wykonaniu Teatru Panopticum MDK „Pod Akacją" w Lublinie. Lekki, bo bardziej rozrywkowy niż psychologiczny, charakter sztuki niech będzie rodzajem remedium na bardzo trudne czasy wojny i pandemii. Miłość i pokój zwyciężają, choć czasami musimy na nie odrobinę poczekać.
Zapraszam gorąco do obejrzenia filmowej wersji inscenizacji, która jest efektem współpracy Mieczysława Wojtasa: scenariusz i reżyseria, Piotra Tesarowicza: muzyka i przygotowanie wokalne aktorów, Jerzego Wrzosa: scenariusz, adaptacja tekstu angielskiego i konsultacja językowa.