Przegląd Inscenizacji Fragmentów Dzieł Williama Szekspira w Języku Angielskim – Scenes from Shakespeare in English Festival powstał w roku 1999, kiedy królowa angielska Elżbieta II dokonała oficjalnego otwarcia Teatru The Globe w 400-setną rocznicę jego powstania, czyli za czasów królowej Elżbiety I w roku 1599. Pomysł, aby utworzyć Przegląd Szekspirowski w Lublinie powstał dwa lata wcześniej, kiedy w roku 1997 Teatr The Globe udostępniono publiczności. Jego twórcą był amerykański aktor i reżyser, który przechadzając się w roku 1949 wzdłuż południowego brzegu Tamizy spostrzegł na murze lokalnego browaru tablicę upamiętniającą miejsce, w którym kiedyś stał Szekspirowski Teatr The Globe. Wierne odtworzenie tamtego teatru stało się życiowym celem Sama Wanamaker’a. Aby upamiętnić jego wkład, w styczniu 2014 roku został otwarty mniejszy teatr z małą sceną mieszczącą 340 widzów nazwany Sam Wanamaker Playhouse. Największą jego ciekawostką jest to, że oświetlany jest tylko przy pomocy światła świec.
Pomysł lubelskiego Przeglądu był prosty: młodzież szkolna ma prezentować sceny z dramatów, poematów oraz sonety w krótkich formach trwających od 5 do 20 minut. Scenariusze były gotowe, można było je przenosić na scenę w niezmienionej formie lub adaptować tekst w zależności od stopnia trudności. Język sztuk Williama Szekspira prawie nie różni się od współczesnego, ponieważ na przełomie XVI i XVII wieku był już mocno ukształtowany jako Early Modern English. Trudno było nie znać sztuk Szekspira, który za chwilę, bo z początkiem XXI wieku został wybrany przez Brytyjczyków Człowiekiem Tysiąclecia, utwory którego znajdowały się w kanonie szkolnych lektur, a w kinach i teatrach można było oglądać coraz to nowe produkcje oparte na dziełach Mistrza.
Lublin był w tamtym czasie miejscem w Polsce, gdzie od wielu lat uczono literatury angielskiej i kształcono przyszłych nauczycieli tego języka na dwóch uniwersytetach. I oto nadszedł ostatni weekend lutego 1999 roku. W Sali Czarnej lubelskiego Centrum Kultury 120 uczestników z Lublina i regionu przedstawiło w ciągu dwóch dni 26 inscenizacji. Sala była zbyt mała, aby pomieścić wszystkich widzów. Sukces był oczywisty i wiadomo było, że za rok odbędzie się Drugi Przegląd Szekspirowski, aby za trzy lata stać się festiwalem teatralnym obejmującym zasięgiem całą Polskę.
W ciągu ponad dwudziestu lat trwania Przeglądu trudno nie dostrzeć różnic między pierwszym konkursem i jego kolejnymi edycjami. To także był jeden z podstawowych celów stworzenia tego wydarzenia – nauka kultury teatralnej, bo tworzenie inscenizacji to nie tylko odtwarzanie tekstu, ale także umiejętność wystąpienia na scenie z wykorzystaniem takich elementów jak światło, muzyka, rekwizyty czy scenografia.
Od samego początku istnienia Przeglądu towarzyszą mu dwa stałe wydarzenia. Jest to konkurs na najciekawszy plakat, wykonany przez uczestników oraz konkurs dla publiczności i uczestników na temat życia i twórczości Williama Szekspira, którego temat jest różny każdego roku, a na zwycięzcę zawsze czeka nagroda – niespodzianka.
Dyrektor Festiwalu
Jerzy Wrzos